woensdag 8 februari 2012

Altijd bereikbaar, nergens echt aanwezig...

Kort geleden was ik een heerlijke lange dag in de sauna met een goede vriendin.
Naast mijn dagelijkse #vakantievaneenuur  is zo'n Thermenbezoek voor mij een manier om de balans tussen voor anderen en voor mijzelf zorgen goed te houden.

Tijdens ons derde rondje zweten zaten we met vijf anderen in de saunakabine.
Er heerste een lome, ingekeerde stilte. Die werd onverwacht verstoord door het keiharde geluid van een mobiele telefoon.
Dat geluid was zo niet kloppend op die plaats, dat er een wat lacherig sfeertje ontstond (Waar is de banana-split- camera?) .
Maar tot verbazing van de rest begon één dame driftig in haar berg badstof te graven, waardoor het geluid alleen maar harder werd. Vervolgens viste ze haar Blackberry uit de zak van haar badjas en drukt de beller geïrriteerd weg.
Natuurlijk belde degene die haar wilde spreken nog twee keer, en nog twee keer drukte zij het gesprek met veel bombarie weg, om vervolgens IN de sauna terug te gaan zitten bellen...luidkeels haar ergernis meldend aan de beller.
Het kwam niet in haar op om de sauna te verlaten!
En de zes mensen om haar heen waren te verbijsterd om haar te vertellen dat ze naar buiten moest.

Dit voorval zette me weer eens aan het denken over het continu bereikbaar willen en moeten zijn waar veel mensen aan lijden.
De reacties van deze dame waren voor mij naast lachwekkend ook interessant; hoezo wordt ze geïrriteerd als iemand haar stoort op het kanaal dat ze daarvoor beschikbaar stelt? Als je mensen niet laat weten dat je soms niet bereikbaar bent, als je je telefoon meeneemt de sauna in én opneemt, wie valt er dan eigenlijk iets te verwijten?
Je zult je eigen rustmomenten moeten creëren en beschermen.

Nou ben ik zelf niet bepaald heilig als het om dit onderwerp gaat; nog niet zo lang geleden checkte ik om het half uur mijn mobiel op mail of andere berichten. Tijdens een saunadag hield ik me rustig en checkte ik 'maar' 2x tussendoor mijn berichten -daarmee het ontspannende effect van de sauna meteen weer om zeep helpend...

Tegenwoordig zet ik mijn mobiel uit voor ik de sauna in ga en pas als ik afscheid van mijn vriendin genomen heb zet ik hem weer aan. Dit geldt ook voor andere afspraken met mensen, mijn telefoon gaat op stil.

Ik werk dagelijks blokken tijd zonder interruptie van telefoon en internet. En krijg daardoor veel meer gedaan in kortere tijd. Zodat ik daarna even op Facebook kan kletsen...

Als ik met mijn bonuskind op stap ben, verdwijn ik niet meer in mijn mobiel. Zelf vind ik onverdeelde aandacht zo fijn om te krijgen, ik wil hem dat ook geven. Niet slechts lichamelijk aanwezig zijn en eigenlijk met mijn energie op Facebook zitten!
(En het grappige is, omdat ik hem volledige aandacht geef als hij daar behoefte aan heeft, heb ik daarna weer tijd voor mijzelf, want gaat hij tevreden iets voor zichzelf doen!)

Ik ben nog steeds veel online te vinden. Ik bel daarnaast veel met mijn vriendinnen.
Omdat het voor mij een vorm van ontspanning is.
Andere mensen kijken TV...  :-)

Maar dat gevoel van altijd bereikbaar moeten zijn, dat heb ik gelukkig overwonnen.
Het leeft een stuk ontspannener!


Hoe doen jullie dat?
Hoe houden jullie het evenwicht tussen bereikbaar zijn en ongestoorde tijd,
tussen afleiding/ontspanning en focus?
Ik hoor het graag!
















17 opmerkingen:

  1. Mijn telefoon staat vaak met het geluid af [al merkte ik gisteren dat een trillende telefoon op een houten nachtkastje nog steeds vrij veel lawaai produceert ;)] en het is ideaal dat je een iPhone op vliegtuigstand kunt zetten. Het geluid van de 'gewone' telefoon staat nogal zacht en laat ik dus af en toe rinkelen als ik geen zin heb om op te nemen. En - niet onbelangrijk - ik mag van mezelf geen zin hebben om op te nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, vooral die toestemming aan jezelf om geen zin, geen tijd of geen prioriteit te hebben om de telefoon op te nemen werkt heel bevrijdend!

      Verwijderen
  2. Hoewel een control freak heb ik toch geleerd om niet altijd bereikbaar te zijn al was dit in het begin wel moeilijk.
    De mensen die in openbare ruimtes zoals in een stilte coupe of in de wachtkamer van het ziekenhuis en zeker in de door jou genoemde ontspannende sauna de telefoon gebruiken missen gewoon de elementaire fatsoensregels.

    Leiden, ton vermond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je dat ik al een aantal keer -terwijl ik het niet door had- uitgebreid in een stilte-coupe met mijn medereizigster heb zitten kletsen?? Toen ik er na 20 minuten achter kwam en mijn excuses maakte en daarna wel mijn mond hield, vroeg ik nog wel even waarom men er mij niet op geattendeerd had... Mensen durven dat slecht, tot mijn verbazing! Zelf doe ik dat altijd wel, vriendelijk en duidelijk, als ik wéét dat ik in een stiltecoupé zit. :-)
      In een wachtkamer loop ik naar buiten als ik gebeld word en op wacht sta, ik vind dat ook niet meer dan normaal, ja...

      Verwijderen
  3. Interessant verhaal, ik ben daar zelf ook al een tijdje mee bezig: http://deschrijfzolder.wordpress.com/2011/12/21/verslaafd-aan-de-smartphone/ en wil daar meer mee gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben nu niet in de gelegenheid om je link te bekijken, maar doe dat later, thanks!
      De ene keer gaat het overigens beter dan de andere, om de aantrekkingskracht van mijn iPhone te overwinnen ;-)

      Verwijderen
  4. Spannend. Aan de ene kant ben ik het helemaal eens met telefoons uit zetten, ik liet mijn telefoon zelfs regelmatig thuis. Aan de andere kant heb ik ook gemerkt, doordat mijn schoonvader die langdurig in het ziekenhuis lag, dat bereikbaar zijn soms een rustgevend gevoel kan geven.
    Ik zou het bij een dag naar de sauna als volgt doen: Telefoon uit en zeker niet meenemen, maar wel zorgen dat een aantal mensen (mijn lief en/of ouders) weten waar ik ben en in een noodgeval daarheen kunnen bellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik neem mijn telefoon dus OVERAL mee naar toe, ben wat dat betreft absoluut verslaafd!
      Zet hem gewoon steeds vaker op stil, maar breek mijn eigen regels ook nog regelmatig; dit weekend was ik aan het schaatsen met mijn bonuskind en een goede vriendin met haar kinderen, en ik liep regelmatig met mijn telefoon in mijn hand... ok, het was om mijn vriend te berichten wanneer er bewonderd moest worden en wanneer we gingen eten, maar toch!

      Daarnaast sta ik regelmatig op wacht voor bevallingen en dan moet ik de telefoon aan en bij me hebben. Dat meld ik dan wel altijd aan degene met wie ik op dat moment mijn tijd doorbreng.

      Verwijderen
  5. Tsja het telefoondilemma, ik baal er enerzijds enorm van dat mijn vriend en ik zoveel naar ons iphoneschermpje turen, op de bank, in bed, onderweg. Anderzijds geniet ik ook enorm van de voordelen, dingen opzoeken en altijd toegang tot informatie.. Maar het is idd een schijnwereld en ik geniet nog steedshet meeste van real life conversaties of uitjes en dan is hettelefoon op stil! Verder hebben we nu afgesproken dat de iphones beneden blijven als wij gaan slapen.. Wat een fijne herkenbare blogpost!
    #realeren: comments achterlaten is een beetje omslachtig merk ik met open id. Etc Uiteindelijk gebruik ik nu mijn Google account terwijl ik altijd liever met mijn persoonlijke email reageer zodat mijn avatar ook zichtbaar is. Hier lukt dat niet helaas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze telefoons liggen naast ons, op de respectievelijke nachtkastjes. Wegens de gecombineerde wekker-agenda-mail-telefoon-functie natuurlijk ;-)
      Maar als ik eerlijk ben ook, omdat ik helemaal dol op Instagram ben en het zo ontspannend vind om voordat ik inslaap nog even mooie foto's te bekijken...

      Als ik niet goed in mijn vel zit, heb ik de neiging in mijn telefoon te verdwijnen! Het is een manier van 'uitzone-n', andere mensen gebruiken daar de TV voor geloof ik, een beetje gedachteloos zappen...
      Op zich niet zoveel mis mee, als ik het maar door heb (ik kan er meestal niet omheen, door opmerkingen van mijn lief) en het niet te lang duurt.

      Verwijderen
  6. Mooi geschreven, een herkenbare situatie.

    Afgelopen zaterdag ging ik uit eten met een vriendin. Mijn mobiel ligt op tafel, ik verwacht een berichtje van mijn kind. Haar mobiel ligt in haar hand. Ze baalt als een stekker. Ze komt niet op Facebook, en ze wil zo graag delen dat wij samen bij de Griek zitten.
    Ze legt haar telefoon op tafel. Elke 10 minuten moet er even gekeken worden of er een bericht binnen is gekomen, of er iets leuks op facebook staat, of... Ik krijg dan de neiging om te zeggen: Joehoe.. ik zit hier. We communiceren samen, met elkaar, face to face.. Je irriteert mij.

    Terwijl ik mij er al wel op zit te verheugen dat vrijdag een vriendin op bezoek komt. Samen wordfeuden, naast elkaar op de bank. Een beetje wispelturig ben ik wel. #realeren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik, niks menselijks is ons vreemd...
      Toch snap ik wel wat je schrijft; samen wordfeuden, het blijft een gezamenlijke ervaring, al staar je alletwee naar je eigen schermpje.
      Als je uit eten bent en je eetdate duikt steeds in haar mobiel, dan voelt dat toch anders... Ook alsof het pas leuk is dat jullie samen eten als de rest van de wereld het weet...

      Verwijderen
  7. Goed stuk en errug herkenbaar! Ik betrap mezelf er ook op dat ik om de haverklap naar m'n smartphone grijp. Mijn geluid staat altijd uit en ik ben dan "bang" dat ik net even iets mis. Wel moet ik zeggen dat als ik even tijd voor mezelf wil hebben dat ik dan zonder enige moeite (ach ja, misschien een beetje) mijn toestel uitschakel zo van morgen weer een dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, van een goede vriendin kreeg ik ooit een kussensloop met de tekst van Martin Bril:

      Je mist meer dan je meemaakt
      Helemaal niet erg

      en zo is het... ;-)

      Verwijderen
  8. Is zo'n sauna niet sowieso erg slecht voor een telefoon? maar dat terzijde.. Zo'n sauna bezoekje lijkt me echt iets om even te ontspannen en dan laat ik mijn telefoon lekker thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaa, 90 graden en zweet, lijkt me niet de beste combi voor mijn geliefde apparaat, mijn iphone blijft lekker in het kluisje gedurende zo'n wellness-dagje :-D

      Verwijderen
  9. Ik zou mijn telefoon sowieso al niet meenemen de sauna in, maar de vraag of dit niet slecht is voor dat apparaat kwam ook in mij op. Een dagje sauna staat voor mij echt voor pure ontspanning, geen afleiding, uitrusten, aandacht voor elkaar...geen telefoon of internet dus! Als iemand in de sauna zou gaan zitten bellen, zou ik er zeker wat van zeggen. Doe ik ook als er luidruchtig gepraat wordt op die plek.

    Verder moet ik toegeven dat ik behoorlijk verslaafd ben aan m'n iPhone, maar heb nu ook regels voor mezelf ingesteld vergelijkbaar met die van jou.

    BeantwoordenVerwijderen