dinsdag 9 februari 2010

Beginnende Marketing

Afgelopen week was ik op verzoek terug in een gezin waar ik ruim twee jaar geleden voor het eerst kwam; toen om de kersverse ouders bij te staan in het wennen aan hun nieuwe rol als ouder, nu om het tweede kind in de familie te verwelkomen.
Er zijn al heel wat gezinnen in Den Haag waar ik bij toeval een eerste keer kwam kramen en waar ik vervolgens heel bewust terug gevraagd ben voor ieder volgend kind. Ik vind dat helemaal geweldig; er is al een relatie opgebouwd, want geloof me, de eerste week na de bevalling gaat diep, dus kan ik nog sneller en beter inspelen op de behoeften van dit specifieke gezin.
Het gevolg is dat de 'recidief-gezinnen' vaak nóg tevredener over mijn begeleiding zijn en me met hernieuwd enthousiasme aanprijzen bij hun vriendinnen, collega's, zussen en nichtjes.
Deze fantastische mond-tot-mond-reclame werkt zowel vóór als tegen mij...

Ik besef heel goed dat iedere ondernemer juist op zoek is naar reclame voor verleende diensten in de vorm van persoonlijke aanbevelingen en testimonials en ik ben natuurlijk heel blij dat ik op deze manier aan een groeiende groep leuke klanten kom, begrijp me niet verkeerd. Maar de noodzaak om me beroepsmatig te profileren wordt op deze manier niet snel groter dan mijn koudwatervrees!

Zoals ik al eerder schreef gaat 2010 het jaar worden waarin ik mijn bedrijf zichtbaarder en herkenbaarder maak. Om niet in de oude valkuil van perfectionisme te vallen, sta ik mijzelf toe dat met hele kleine stapjes te doen. Twee belangrijke stappen heb ik nu, in dit laatste gezin, gezet.
Ik heb verteld wat ik nog meer doe en kan, behalve kraamcoaching, wat hele leuke gesprekken én een vraag om op de hoogte gehouden te worden opleverde (O jee, zien jullie daar ook de noodzaak van een nieuwsbrief of iets dergelijks verschijnen??).
Daarnaast heb ik gevraagd of ik hun bijzonder positieve feedback om mocht bouwen tot een anonieme testimonial voor mijn toekomstige website. Hoewel ik zeker wist dat het antwoord een volmondig 'ja!' zou worden bonkte mijn hart in mijn keel... Maar ik heb nu, behalve toestemming voor het bovenstaande, de belofte gekregen dat de kraamvrouw tijdens haar verlof een LinkedIn-profiel gaat aanmaken en dan een persoonlijke aanbeveling schrijft!

Op naar de volgende uitdaging...

3 opmerkingen:

  1. Geweldig, Klaartje, in alle opzichten, proficiat.
    En ja, ik zie de mogelijkheden wel. Een nieuwsbrief (wekelijks? maandelijks?) lijkt me meteen wel erg ambitieus, maar een algemene 'brochure' is het minste. En ik zet brochure tussen aanhalingstekens, omdat ik me ook kan voorstellen dat je slabbetjes laat maken, waar jouw bedrijf in het kort -letterlijk- uit de doeken gedaan wordt. Om maar een dwarsstraat te noemen. Je laat iets achter / mensen vinden het leuk en gaan het waarschijnlijk gebruiken / ze zien je iedere keer weer 'voorbijkomen'.
    Ideeën zijn niet auteursrechtelijk beschermd, dus doe er je voordeel mee. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhhhh, jouw ideeën zijn goud waard, briljant, een slabbetje met Springtij coaching voor als het nieuwe leven een knoeiboel wordt, hahaha!

    Ik vind het helemaal top, erg grappig en voor mij super haalbaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een leuke blog weer om te lezen! De stappen en bibbers van een zzp-er die met haar bedrijf uit de kast komt :-)

    BeantwoordenVerwijderen